Kto tu má monopol na zdravú vodu?

Autor: Lucia Tomišová | 3.3.2010 o 9:14 | (upravené 3.3.2010 o 9:23) Karma článku: 7,91 | Prečítané:  1582x

Keď človek počúval, videl a čítal výstupy z reklamnej kampane Asociácie vodárenských spoločností (AVS) o zdravej pitnej vode, mohol, a podľa všetkého aj nadobudol dojem, že majiteľmi, distribútormi a predajcami jedinej zdravej, dostupnej a vhodnej pitnej vody sú práve vodárenské spoločnosti. Keď si navyše vypočul aj záver, ktorý ústami Ministerstva zdravotníctva SR konštatoval, že vodu z vodovodu odporúča aj toto ministerstvo – umelecký dojem bol dokonaný a hotový. Problémom je, že to je iba dojem a nie pravda.

Reklamná hyperbola nestačí

Je veľmi jednoduché vziať istú (určite nie malú) sumu peňazí, zaplatiť si priestor v médiách a zaplniť ich reklamnými nosičmi, ktoré všetkých a všade presviedčajú, že najlepšia voda na pitie tečie doma z vodovodného kohútika. Pri takomto postupe sa vôbec nemusíte zaoberať takými „zbytočnosťami“, ako napríklad rozbor vody, názory odborníkov, porovnávanie vôd, koreláciou medzi vodou a zdravím a podobne. Jednoducho iba poviete – voda z vodovodu je to „pravé orechové“. Robíte klasickú produktovú kampaň na svoj produkt. A máte to super vymyslené, pretože Vaša produktová kampaň sa končí tvrdením, že vodu z vodovodu odporúča aj Ministerstvo zdravotníctva SR. Čo dodať – toto je sen, ktorý snívajú autori všetkých reklamných kampaní na celom svete. Predávať akýkoľvek produkt s takouto podporou príslušného verejného orgánu „ministerstva“ je jednoducho nádhera. Problémom je, že v prípade, ktorý opisujem, sa bavíme o zdraví, dokonca o zdraví našich detí, nakoľko kampaň AVS smerovala veľmi jasne aj na ne. A „predávať“ zdravie takto lacno a jednoducho nie je zdravé. Naopak – je to nesprávne, účelové a zavádzajúce. Skúsim v bodoch vysvetliť prečo a v čom:

 

·         Určite nie je štandardné, aby orgán verejnej správy poskytol silnú morálnu podporu reklamnej kampani komerčného subjektu (v tomto prípade viacerým podnikateľským subjektom združeným v Asociácii vodárenských spoločností). Máme síce k dispozícii vyjadrenie MZ SR, že: „nikdy žiadne komerčné aktivity nepodporovalo a ani podporovať nebude“, ale vedľa toho máme k dispozícii vyjadrenie hovorkyne AVS, ktorá priznáva, že kampaň „pijem zdravú vodu, nápoj z vodovodu“, podporená vyššie uvedeným ministerstvom, bola produktová a zameraná na deti. Vyberte si.

 

·         Určite nemožno celoslovensky a jednostranne deklarovať nespochybniteľnú zdravotnú nezávadnosť vody z vodovodu v situácii, kedy je k dispozícii množstvo prípadov a príkladov (minimálne v zisteniach Úradu verejného zdravotníctva SR), ktoré jasne preukazujú, že na celom území Slovenska voda z vodovodu takéto kritériá nespĺňa. Na rôznych miestach má rôznu kvalitu a existuje množstvo príkladov a prípadov, kedy zdravotne neškodná rozhodne nebola.

 

 

 

·         Určite je zvláštne, že Slovensko – súc vodnou veľmocou -  výrazne zaostáva v zásobovanosti obyvateľstva pitnou vodou za väčšinou štátov EÚ. V roku 2008 malo napríklad prístup k pitnej vode iba 86 percent obyvateľov Slovenska a len 72 percent obyvateľov východného Slovenska, čo predstavuje napriek rozširovaniu siete vodovodov dokonca pokles a nie vyžadovaný rast.

 

·         Určite je minimálne na zamyslenie, či peniaze použité na nákladnú reklamnú kampaň AVS, boli vynaložené účelne v situácii, kedy je zrejmé, že treba predovšetkým pracovať na rozšírení siete vodovodov a zabezpečiť tak prístup k pitnej vode nezanedbateľnému počtu obyvateľov, ktorí ho dodnes nemajú. Tí sú potom odkázaní na individuálne zásobovanie, čiže vodu z vlastných studní, ktorá podľa správy ÚVZ SR až v 80 – 85% prípadov nevyhovuje hygienickým požiadavkám a predstavuje trvalé riziko ohrozenia zdravia.

 

 

Hrušky a jablká

Najspornejšie je však to, že vôbec došlo k takémuto, už len v princípe, veľmi neférovému porovnávaniu hrušiek s jablkami. Pretože voda z vodovodu je „hruška“ a galéria pramenitých, prírodných minerálnych, liečivých a dojčenských vôd je zase „jablko“. Ak už hovoríme o produkte, ktorým má byť voda z vodovodu, tak musíme dodať, že to je úplne iný produkt, ako balené prírodné  vody. Dokonca - zásadne iný produkt. Akákoľvek prírodná balená voda pochádza z podzemného prameňa, ktorý je prirodzene mikrobiologicky čistý a dlhoročne vopred sledovaný. Voda z vodovodu môže pochádzať aj z povrchového zdroja. Na rozdiel od vody z vodovodu, ktorá sa MUSÍ chemicky upravovať, sa prírodná balená voda NESMIE chemicky upravovať. Na rozdiel od vody z vodovodu, ktorej zdravotná nezávadnosť je garantovaná po vodovodnú prípojku (vnútorné rozvody sú vecou odberateľa), je všetko, čo je deklarované na etikete prírodnej balenej vody garantované od prameňa až po ústa. Ak otvoríte fľašu prírodnej balenej vody, nikdy z nej nevytečie mútna voda podivného zápachu alebo chuti, ani Vás z nej „len tak“ nepreženie. Tieto vody, ich čerpanie, balenie aj distribúcia podliehajú oveľa prísnejšiemu režimu kontroly, čo má samozrejme jeden zásadný dôvod. Balené vody sú definované ako potraviny, v zmysle potravinového práva, a tak sa k nim aj kontrolné orgány stavajú. Voda z vodovodu je definovaná ako voda „určená na hromadné zásobovanie obyvateľstva“ a má teda splniť základnú požiadavku zdravotnej neškodnosti, ktorá sa kontroluje a garantuje len po prípojku. Je tomu tak preto, že voda z vodovodu je určená aj na umývanie, varenie, polievanie a všetko ostatné, nie len na pitie. .

 

Záver je jednoduchý. Aj keď na Slovensku máme kvalitné zdroje podzemnej pitnej vody, nemá k nej prístup každý, a preto v žiadnom prípade a za žiadnych okolností nemožno generalizovať a tvrdiť, že voda z vodovodu je jediná vhodná na pitie a jej pitie pozitívne vplýva na naše zdravie a zdravie našich detí. Toto odvážne tvrdenie, vzťahujúce sa na celé Slovensko si naozaj môže dovoliť iba kreatívec z reklamnej agentúry. Určite však nie odborník na vodu a zdravie.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im miestne kšefty

Predseda miestneho klubu vyjadril svoju nespokojnosť, no s ohlasom v strane sa nestretol.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu problém.


Už ste čítali?