Voda z vodovodu letí hore.

Autor: Lucia Tomišová | 15.3.2010 o 9:46 | (upravené 15.3.2010 o 10:41) Karma článku: 9,36 | Prečítané:  2914x

Neviem či kvalitou, ale cenou určite. Minulý týždeň sme všetci boli svedkami toho,  ako sa jedna vodárenská spoločnosť za druhou pomaly priznáva, že cena vody ide hore. Niekde o 5, niekde o 8 a niekde aj o 10 percent.   Na tom by nebolo nič zvláštne, ceny takmer všetkého majú tendenciu ísť hore. Zvláštne však je, že keď minulý rok prebiehala kampaň "Pijem zdravú vodu – nápoj z vodovodu", vodárenské spoločnosti sa dušovali, že v žiadnom prípade nehrozí  zdražovanie vody. Dokonca sa takto vyjadrovali ešte začiatkom tohto roka. Realita je však zjavne iná.

Kampaň a zvyšovanie ceny vody

O kampani Pijem zdravú vodu – nápoj z vodovodu, si myslím svoje a viac krát som to tu aj napísala. Podľa mňa bola účelová, jednostranná, nemala veľký zmysel a napriek tomu, že bola klasickou produktovou kampaňou podnikateľských subjektov, získala podporu Ministerstva zdravotníctva SR, čo je v tejto súvislosti prinajmenšom neobvyklé. Presadzovala totiž celoplošne jeden produkt (ktorého kvalita sa mimochodom líši od lokality k lokalite) a snažila sa vyzdvihnúť jeho zdravotný prínos pre zdravie obyvateľstva, ktorý dokonca stavala nad  balené minerálne, liečivé, pramenité a dojčenské vody. Čiže dva, z princípu neporovnateľné produkty.  Odvolávala sa pri tom na deti a ich zdravie, vošla priamo do tried základných a stredných škôl. Podľa mňa veľmi neetickým spôsobom.

Podľa odborníkov z oblasti reklamy, mohla táto kampaň stáť približne 200 – 300 tisíc €. To nie je málo. A je to veľmi zaujímavý údaj, keď ho dáme do súvislosti so súčasným zvyšovaním cien vody na celom Slovensku. Veď práve vodárenské spoločnosti sa zložili na spomínanú kampaň, pod pláštikom Asociácie vodárenských spoločností (AVS). Pozor – ja netvrdím, že zvyšovanie cien vody priamo súvisí s peniazmi, ktoré vodárenské spoločnosti vynaložili na kampaň. Zrejme majú aj svoje iné dôvody, ktoré musia obhájiť pred Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Chcem však pripomenúť, že:

·         Iba 86 percent domácností má prístup k pitnej vode z vodovodu, čo je pod priemerom EÚ

·         Každý rok sú zaznamenané početné havárie starých a nekvalitných vodovodných potrubí

·         Každý rok sledujeme niekoľko príkladov, kedy voda z vodovodu nespĺňa hygienické normy a buď sa odstaví (ak je to zdraviu nebezpečné), alebo sa jej udelí lokálna výnimka (ak to nie je bezprostredné ohrozenie zdravia, ale „iba“ napríklad vyšší, ako povolený obsah dusičnanov)

Toto všetko kladie úplne relevantnú a zmysluplnú otázku – Nemali by sa vodárenské spoločnosti na celom Slovensku venovať najmä a predovšetkým riešeniu týchto problémov a medzinárodným záväzkom ku ktorým sa SR prihlásila? Minúť státisíce eur na podporu pitia vody, ktorá tečie z vodovodného kohútika, a tvorí cca 2,5% z dennej spotreby, sa v tomto kontexte javí, ako veľmi zvláštne,  nie? Navyše v situácii, kedy naozaj a preukázateľne nemožno povedať, že voda z vodovodu je všade rovnaká, rovnako chutí, prípadne je rovnako „zdravotne bezchybná“. Jedine, ak bolo nutné presvedčiť ľudí, že voda ktorá bude drahšia, je naozaj najzdravšia a najkvalitnejšia...

 

Morálna podpora MZSR

A nový otáznik visí aj nad morálnou podporou, ktorú kampani vodárenských spoločností darovalo MZSR a ktorá jej dodala oveľa väčšiu presvedčovaciu silu. Vedeli na  ministerstve, že podporujú kampaň, ktorej – verme, že neplánovaná – koncovka sa premieta do zvyšovania cien vody?  Ministerstvo zdravotníctva dostalo ponuku spolupracovať aj na našom edukačnom projekte, ktorý prináša komplexné a odborne podložené informácie o všetkej vode a vodách, ktoré na Slovensku máme a ktoré pijeme. Žiadne TV a rozhlasové spoty , ani nálepky pre deti. Iba jeden  odborne pripravený internetový portál, ktorý si ten kto sa zaujíma o to čo pije a chce o vode získať dôležité prehľadné informácie, hravo nájde.  Túto ponuku MZSR odmietlo s tým, že kedykoľvek podporí akýkoľvek zmysluplný projekt o vode. Neviem, čo si pod tým mám predstaviť. Kampaň s nálepkami a reklamné spoty ktoré okrem toho, že navádzajú  deti piť jednu jedinú zdravú vodu z vodovodu, bez toho aby im vysvetlili viac, sa mi veľmi zmysluplné nezdá byť...  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.


Už ste čítali?