Nášmu zdraviu pomáha až 60 minerálov. Kde ich vziať?

Autor: Lucia Tomišová | 1.4.2010 o 8:00 | Karma článku: 7,36 | Prečítané:  3828x

Ľudia pijú minerálne vody už tisícročia. A nie náhodou. Až 4 percentá nášho tela totiž tvoria práve minerály a keď je narušená ich rovnováha, nastávajú problémy. Minerály sa do ľudského tela najlepšie vstrebávajú práve prostredníctvom pitia minerálnych vôd. Je to ten najprirodzenejší spôsob, ako dopĺňať minerály, ktoré sú pre ľudské telo potrebné, ale zároveň ich to isté ľudské telo nedokáže ničím iným nahradiť.

Telo šliape na 100 percent vtedy, keď...

má pravidelne k dispozícii zhruba 90 rôznych látok, z ktorých až 60 je z kategórie minerálov. Bez vápnika, horčíka, fosforu, sodíka, železa, zinku, draslíka či iných minerálov, mávame  a máme zdravotné problémy. Minerálne látky sú totiž neoddeliteľnou súčasťou našich kostí, zubov, pomáhajú udržiavať tlak, pH, sú dôležité pre činnosť nervovej sústavy, preventívne pôsobia proti únave, osteoporóze, rakovine, kardiovaskulárnym a mnohým iným ochoreniam. Význam minerálov pre ľudský organizmus je teda nespochybniteľný.

 

Iné spôsoby

Samozrejme, okrem pitia minerálnych vôd existujú aj iné spôsoby, ako do tela dostať potrebné minerály. Každý určite pozná množstvo  tabletiek a iných doplnkov výživy, ktoré dostať v lekárni. A mnohí určite vedia aj to, ako dopĺňať minerály prostredníctvom vhodne zvolenej a pestrej stravy. V porovnaní so všetkými dostupnými možnosťami má však pitie minerálnych vôd jednu zásadnú výhodu. Je totiž pre ľudské telo najprirodzenejším spôsobom, ako minerály do tela prijímať a zároveň dobre využívať. Vedecké štúdie preukázali, že z takého jogurtu si napríklad telo dokáže vziať 30 percent prítomných minerálnych látok, ale z minerálnej vody vie využiť až 60 percent. Keďže prirodzená strata vody v organizme je spojená aj so stratou minerálnych látok, je vhodné optimálny pitný režim riešiť kombináciou čistých pitných a pramenitých vôd s minerálnymi, prípadne liečivými vodami.

 

Zdravá voda

V diskusii o zdravej vode, ktorú máme všetci piť sa objavilo a stále objavuje mnoho informácií  o tom, čo všetko z vody, a že aj voda samotná, pozitívne vplýva na naše zdravie. Voda má v našom tele nenahraditeľnú funkciu. Faktom však je, že treba rozlišovať základnú požiadavku zdravotnej bezpečnosti vody, ktorú musí spĺňať každá voda na pitie a preukázateľné pozitívne účinky na zdravie. Podporný účinok vody na zdravie závisí totiž od kvality a množstva minerálnych látok ktoré obsahuje. Práve pitie prírodných minerálnych a liečivých vôd je preto u nás po stáročia považované za významné a zdraviu prospešné.  Ľudovo povedané – obyčajná voda z vodovodu vám síce spravidla nemôže uškodiť, ale určite na Vás nemá jej pitie preukázateľný pozitívny zdravotný účinok. J Teda okrem toho, že neumriete od smädu samozrejme.

Odborníci na vodu sa zhodujú v názore, že základom denného pitného režimu by mala byť čistá pramenitá alebo pitná voda, s nízkou mineralizáciou t.j. 200 až 500 mg/l v kombinácii s  minerálnymi vodami. Výber a množstvo konkrétnej vody je individuálny, podľa veku, zdravotného stavu či fyzickej aktivity, a preto   je dôležité preštudovať si  jej zloženie. Tak, ako si vyberáme oblečenie či topánky, ktoré sa nám nielen páčia, ale nám aj sedia ako uliate, tak si môžeme vyberať aj vodu, ktorá nám chutí a sedí aj nášmu telu, čiže pozitívne pôsobí na naše zdravie.

 

Zorientovať sa v tom nie je úplne jednoduché a nakoľko nie je vzhľadom na kódex možné, podať týmto spôsobom nejaký vyčerpávajúcejší návod (musela by som už hovoriť o konkrétnych vodách na trhu), ponúkam Vám aspoň... 

 

Všeobecné zásady pitia minerálnych vôd:

·      minerálne vody vhodne dopĺňajú denný pitný režim, ktorého ideálnym základom je pitná, pramenitá voda

·      objem minerálnej vody by nemal prekročiť 30 - 50 % z celkového denného príjmu vody – záleží však na celkovom obsahu a pomere minerálov v konkrétnej vode

·      nekombinovať minerálne vody s iónovými nápojmi a doplnkami výživy s vysokým obsahom minerálnych látok

·      minerálne vody s obsahom hydrogénuhličitanov dopĺňajú alkalickú rezervu, čo je dôležité pri stavoch, ktoré vedú k prekysleniu

·      vhodné je striedať  rôzne typy minerálnej vody

·      v letných mesiacoch, u ľudí pracujúcich v horúcom prostredí a u športovcov sú vyššie straty minerálov (potenie), a denný príjem minerálnych vôd by mal byť vyšší

·      vždy je vhodné prečítať si etiketu na obale, kde je uvedený obsah minerálnych látok vo vode

·      chronicky chorí ľudia by sa mali poradiť so svojím lekárom pri dlhodobom pití minerálnych vôd s vyššou celkovou mineralizáciou

·      ľudia s opuchmi akéhokoľvek pôvodu by nemali piť minerálne vody s vyššou celkovou mineralizáciou a predovšetkým s vysokým obsahom sodíka

Najväčšou výhodou je možnosť výberu,

ktorú nám poskytuje široká škála dostupných pramenitých, prírodných minerálnych, prírodných minerálnych liečivých, alebo dojčenských vôd. Je ich dosť na to, aby si každý dokázal nájsť optimálny spôsob, ako piť vodu nielen preto, aby bol zachovaný pitný režim, ale aj tak, aby to zároveň bolo zdraviu prospešné.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.


Už ste čítali?