Sleduj farbu svojho moču, radia Briti

Autor: Lucia Tomišová | 24.9.2010 o 9:30 | (upravené 24.9.2010 o 9:41) Karma článku: 12,15 | Prečítané:  6804x

Vždy, keď navštívite toalety, obetujte pár sekúnd a skontrolujte si  moč. Stačí pohľadom. Akú má farbu? Svetložltú? Sýtožltú? Presne na toto sa pýtajú britskí odborníci  v novej kampani  na podporu správneho pitného režimu.  A otvorene vyzývajú ľudí „Keep it light!“, čiže usilovať sa udržiavať si moč svetlý.   

Na začiatku  kampane vo Veľkej Británii  s hlavným mottom „Keep it light" (http://www.keepitlight.org/) stál prieskum  informovanosti občanov o dodržiavaní pitného režimu na pracoviskách. Prieskum sa uskutočnil na tisíc respondentoch vo februári 2010. Výsledky ukázali, že Briti sú na tom ozaj zle. Až 96 percent opýtaných nepije dostatočné množstvo vody, 67 percent  sa dokonca priznalo, že vodu nepijú vôbec, alebo len málo, pohár či dva denne.  61 percent ľudí bolo skalopevne presvedčených, že pijú dostatočné množstvo vody, ale paradoxne, odporúčanú dennú normu (1,5 - 2 litre denne) spĺňali menej ako 4 percentá . Len necelá tretina respondentov si všímala farbu svojho moču, len 7 percent vedelo, čo farba moču vlastne signalizuje.

Voda predstavuje polovicu až tri štvrtiny hmotnosti nášho tela. Pri poklese objemu vody v tele už o 2 percentá sa znižuje schopnosť koncentrácie o 20 percent, čo má samozrejme negatívny dopad na  pracovnú výkonnosť, ale i celkovú vitálnosť. Dehydratácia sa totiž najčastejšie prejavuje poklesom energie, únavou, podráždenosťou,  suchom v ústach, či malátnosťou. K vážnejším prejavom patria bolesti hlavy, poruchy metabolizmu, funkcie obličiek, zvýšenie tlaku,  kŕče či závraty. Zvyšuje sa tiež riziko trombózy v dôsledku vyššej hustoty krvi, riziko vzniku močových a obličkových kameňov, infekcie močových ciest a kardiovaskulárnych chorôb.

Až 75 percent Britov uviedlo, že ak ich bolí hlava, siahnu po lieku proti bolesti a nie po pohári vody. Prieskum ukázal, že dehydratácia je vo Veľkej Británii najčastejšou príčinou bolesti hlavy a celkovej únavy.  Ako je to u nás, nie je známe, podobný prieskum sa na Slovensku totiž ešte nerobil. Ale aj u nás je pomerne bežné, že pri pocite únavy  siahneme skôr po káve, ako po pohári vody alebo minerálky. Kofeín  však situáciu môže ešte zhoršiť, lebo pôsobí odvodňujúco.

Správny pitný režim je alfou a omegou zdravého fungovania organizmu. Nie je však možné stanoviť univerzálnu šablónu, pitný režim je veľmi individuálny. Závisí od veku, hmotnosti, zloženia stravy, telesnej aktivity, prostredia, poveternostných podmienok i ďalších faktorov. Na potrebu pitia nás často upozorňuje až pocit smädu, čo nie je správne. Mali by sme sa usilovať aby bol príjem vody pravidelný a obsah vody v tele ostával prakticky konštantný.  

Jednoduchou pomôckou, ako si kontrolovať správnu hydratáciu, môže byť aj  sledovanie moču. Čím tmavší moč, tým vyšší stupeň dehydratácie.  „Zdravý moč" by mal mať podľa odborníkov svetložltú farbu. Ale pozor, nič netreba preháňať. Ak nám moč začne pripomínať skôr číru vodu, signalizuje to nadmerné pitie, čo tiež  neprospieva. Aj tu platí pravidlo - zlatá stredná cesta.   

Základom zdravého pitného režimu by mala byť  kvalitná, čistá voda. Kvalita vody však nie je len mikrobiologická nezávadnosť ale aj prítomnosť minerálnych látok, ktoré sú v nej rozpustené.  Keďže Slovensko je na výnimočné podzemné pramene bohaté, máme si naozaj z čoho vyberať. Na každodenné pitie sú  vhodné hlavne nízkomineralizované minerálne vody, pramenité vody, či pitná voda. Pre našich najmenších sú určené dojčenské vody, ktoré spĺňajú najprísnejšie limity najmä čo sa týka obsahu dusičnanov, arzénu či iných látok, ktoré sa v klasickej pitnej vode môžu nachádzať v zvýšenej miere.  Pri výbere medzi jednotlivými druhmi minerálnych vôd nám môže pomôcť napr. údaj o celkovom množstve rozpustených látok, ktorý je uvedený na každej etikete balenej vody. Prírodné minerálne vody so strednou mineralizáciou ( nad 500mg/l) a vysokou mineralizáciou(nad 1500mg/l) sú výborným doplnkom pitného režimu, nemali by však byť jediným zdrojom tekutín.

Aj keď má pitný režim pri rôznych vekových kategóriách alebo ochoreniach svoje špecifiká, nie je náročné nájsť si ten svoj „ideálny", niekedy stačí zvýšiť či znížiť príjem tekutín s rozličným obsahom minerálov.   Dôležité je však zachovať pravidelnosť a nevystaviť tak telo negatívnym dôsledkom dehydratácie. A ak si náhodou nebudete istí, či pijete dosť, môžete sa inšpirovať Britmi!

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.


Už ste čítali?